Felanmälan HSB

Du är här:   Hem > NYHETER > JANUARI 2019 > Nyhetsarkiv

Nyhetsarkiv

Här i nyhetsarkivet hittar du äldre information från föreningen.


DECEMBER 2018

  • Nya avtalen för Garage- och parkeringsplatser dröjer. Av juridiska skäl (och hög arbetsbelastning hos HSB norr) har de nya avtalen till garage- och parkeringsplatser blivit försenade. Mer information kommer efter nyår. Har du frågor? Ställ dessa till Helen Hed (ordförande).

  • Höjning av avgifter och hyror.  Från nyår höjs avgifterna på lägenheterna med 2 %.
    Hyrorna för garageplatser, parkeringsplatser med motorvärmare samt förråd höjs med 15 % på grund av kostnader direkt associerade med dessa. För garaget gäller bland annat att vi nu har extra kostnader för uppdatering av belysning och eluttag. Vi räknar också med en större utgift för att renovera till exempel golv och avloppsbrunnar i garaget.

  • Medlemsmöte 31 januari.  Den 31 januari är det dags för nästa medlemsmöte. Avsikten med mötet är ett ömsesidigt informationsutbyte. Om det är något särskilt som du vill att vi ska ta upp så får du gärna hör av dig redan nu till oss i styrelsen. Så får vi lite tid på oss att hitta svar och information som vi kan förmedla på mötet. Mer information kommer efter nyår (om var mötet kommer att hållas).

  • Lägesrapport - terrasslådorna. Styrelsen har beslutat att inte låta renovera de gamla betonglådorna. Arbetet med att hitta det bästa alternativet till dessa är påbörjat. Om du vill ha en eller flera av de gamla betonglådorna, eller om du har en idé om hur de kan användas – hör av dig. Alla gamla lådor som vi inte kan använda till något kommer att (mot en kostnad för föreningen) skickas till deponi för byggavfall.

  • Planerade styrelsemöten 2019. 24/1, 21/2, 21/3, 25/4. Om du har frågor eller ärenden som du vill att styrelsen behandlar (till exempel frågor kring renovering av din lägenhet) behöver vi ha dem helst 14 dagar före ett styrelsemöte så att vi hinner behandla frågan.

  • Var försiktig med öppen eld – och levande ljus. Det är väldigt stämningsfullt med levande ljus inne och marschaller ute, men tänk på brandfaran och risken för att någon person eller egendom kan skadas. Släck ljus innan du går ut. Lämna inte facklor eller marschaller utan uppsikt. Se till att de placeras tillräckligt långt från brännbart material. Tänk också på grannarna! Bra information om brand och eld: https://www.dinsakerhet.se/sakrare-hemma/brand-och-eld/skydda-dig-mot-brand/

  • Eluttag och vissa belysningar i garaget. Alla elinstallationer i garaget som installerats utan styrelsens kännedom och godkännande kommer att demonteras. Ursprungliga eluttag kommer att ses över och vid behov ersättas med moderna uttag. Det finns idag inte och kommer inte att finnas eluttag till varje garageplats. Däremot får du som har garageplats använda befintliga eluttag när du t ex dammsuger din bil.

  • Lite mer tjat om sopor – sortera och vik ihop! Det är fortfarande väldigt många som inte viker ihop vare sig stora eller små kartonger. Det är ju så enkelt! Och om du gör det blir föreningens kostnader för sophanteringen lägre. Se gärna videofilmerna https://www.norrmejerier.se/atervinna där Patrik Norqvist visar hur man bäst hanterar mjölkförpackningar. Hans tips kan såklart tillämpas på andra liknande förpackningar från andra företag.På framsidan av de stora kärlen för kartong finns information om vad du får slänga i dessa.
    Se även Vakins utmärkta Källsorteringsguide som vi kommer att dela ut före jul.

  • Snöslunga till salu.
    Brf Kärnan äger en snöslunga som fungerar, men inte används. Säljs till högstbjudande. (Om du undrar varför vi inte använder den så beror det på att vi köper all snöröjning från HSB norr och de har egen utrustning.) Lämna ditt bud till: Leif Ljungblahd, vice ordförande, eller Arne Lahti, vicevärd

/Styrelsen


 NOVEMBER 2018

  • Surströmmingsfesten
    Ett stort tack till initiativtagarna till den trevliga och välbesökta surströmmingsfesten. Vi ser gärna att ni medlemmar kommer med fler förslag på gemensamma aktiviteter. Tips och förslag skickar ni till Trivselkommittén.
  • Städning
    Tack till alla som städade vaktmästargarage, ventilationsrum och cykelrum m.m.
    Vi i styrelsen tycker att det var roligt att det var flera som ställde upp och hjälpte till med städningen den 6/10 av dessa utrymmen. Den utlovade ersättningen är på väg.
  • En julklapp från Umeå kommun?
    Vi har fått mejl från Umeå kommun om att de trots allt kommer att ta bort några träd där det är som mörkast bakom radhusen med adresser Ostvägen 129 – 139. Exakt när det kommer att ske har de inte sagt något om. Samtidigt vill vi informera om att kommunen nyligen markerat tomtgränsen mellan vårt kvarters mark och kommunens. Om du har saker på fel sida om markeringen så är det bäst att du flyttar dem till ”rätt” sida snarast. Detta gäller i första hand de som bor i radhusen (129-139). Gränsen är markerad med träpinnar med röd topp.
    Enligt Information från Umeå kommun så måste:

”… privata ägodelar tas bort från den kommunala marken så att arbetet med skogen ska kunna genomföras på ett ändamålsenligt sätt. Om privata ägodelar inte tagits bort från kommunens mark och skadas i samband med åtgärden ersätter kommunen inte det.”

  • Inre fonden / reparationsfonden
    Vi uppmanar alla er som fortfarande har pengar på inre fonden att förbruka dessa så snart som möjligt. Logga in på Mina sidor och ta reda på om just du har pengar kvar i inre fonden.
    För att nolla kontot måste man göra någon form av mindre renovering inomhus eller ett byte av kyl/frys eller liknande. Man betalar själv i första steget, fyller sedan i en blankett som man, tillsammans med kvitto på vad renoveringen eller vitvaran kostade, skickar in till HSB. Om du är osäker – hör med vicevärden eller styrelsen.
    För ganska många år sedan beslöt Brf Kärnan att sluta avsätta medel till inre fonden. Trots påminnelser om att avsluta kontona finns det alltså fortfarande pengar på ett antal konton. Man får ingen ränta på pengarna. (11 personer har över 1 000:-, 18 har under 3:- och några har några hundralappar på sitt konto)
  • Mitt HSB – en källa till information
    Logga in på Mitt HSB. Där hittar du aktuell information om dig och din bostadsrätt. Passa på att uppdatera eller komplettera dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).


    På sidan https://www.hsb.se/norr/medlem/privatperson/ hittar du information som du inte behöver logga in för att läsa. Bland annat kan du under Medlemserbjudanden se vilka företag som erbjuder rabatter på sina varor och tjänster. Under Medlemstidning hittar du Hemma i HSB i digital version. Loggar du in till Mina sidor kommer du att komma åt information och tjänster som bara är tillgängliga för medlemmar i BRF Kärnan.

Min profil är den sida där du hittar en del av informationen om dig och din bostadsrätt (br). Det är här du kan uppdatera och komplettera adressinformation.
Min bostad är den sida där du hittar fakta om din bostad (br); som antal kvadratmeter, hur mycket du har i inre fonden samt lägenhetsnumret (och även lantmäteriets lägenhetsnummer).
Under Medlemskap hittar du bland annat broschyrer och blanketter. Och på sidan Påverka informeras om hur du kan påverka arbetet i din förening.

  • När blir Kärnan-bladet digitalt?
    Det blir det när vi har lyckats försäkra oss om att vi vet vem som vill ha Kärnan-bladet enbart digitalt. Vi har skickat ut en lapp där du som vill ha Kärnan-bladet på papper i din brevlåda bara behöver fylla i ditt namn (texta) och lämna lappen till ordföranden, Helen Hed, som bor på Ostvägen 115.
  • I vår förening källsorterar vi våra sopor
    Alla måste hjälpas åt att lägga rätt sorts sopor i rätt kärl i vår kombinerade sop- och miljörum. Vad som är komposterbart framgår av information på de bruna papperspåsarna för komposterbara sopor. I den andra delen finns kärl där enbart återvinningsbara förpackningar samt lampor och batterier får lämnas. Läs noga på skyltarna.

Lägg inga kuvert eller kartong i tunnorna för tidningar.
Följande får inte alls lämnas i soprummet (bara några exempel): stekpannor och kastruller, knivar, hundsängar, nötknäppare av metall, värmeljushållare, porslin, blomkrukor, resväskor, torkställningar, trasiga möbler, kontorslampor av metall, dricksglas.
Grovsopor ska var och en själv lämna in på en av återvinningscentralerna. Om du inte har möjlighet att göra det själv så kanske någon granne kan hjälpa dig.

  • Är det något du undrar över?
    Hör gärna av dig till styrelsen, styrelsen@karnan.ac.se, med dina frågor. Vi svarar så snabbt vi kan. Fler kontaktuppgifter finns på vår webb och på anslag vid miljörummet (soprummet).

/Styrelsen

 



NYHETER OKTOBER 2018

Dags att lyfta ner betonglådor
Redan vecka 42 (15-21 oktober) ska de första lådorna lyftas ner – om planerna håller. Detta kommer att innebära att det ska in stora kranar i kvarteret. Detaljerad information kommer att sändas ut separat till de som är närmast berörda. Alla boende kommer att hållas informerade om vad som händer allteftersom.

Rädda blommorna i betonglådorna?
Den som vill får gärna förvara sina växter i dungen under den tid arbetet med betonglådorna tar. Det finns en jordhög där det kan vara lämpligt att placera växter. Vi i styrelsen ska se till att de inte blir demolerade i samband med snöhantering i vinter. Hör gärna av dig till styrelsen om du har frågor.

Städgrupp
Vi har i BRF Kärnan några gemensamma lokaler som är i behov av städning. Om du känner att du kan hjälpa till med detta så får du (enligt beslut på stämman) en liten ekonomisk ersättning (150:-/tim). Anmäl dig till styrelsen via e-postformulär på vår webb http://www.brfkarnan.se/ eller till vicevärden (Arne Lahti) på mobil: 070 244 4598.

Gallring av kommunens skog – blir inte av.
Styrelsen har precis fått besked från Umeå kommun att de inte planerar att gallra i den lilla men mycket mörka skogsdungen inom de närmaste åren. Vi planerar att lämna in en ny ansökning.

Surströmming?
Som ni säkert sett så har trivselkommittén gått ut med en inbjudan om att äta surströmming tillsammans den 17 oktober i Kvartersgården. Anmäl er till Siv eller Staffan.

/Styrelsen


 

NYHETER AUGUSTI 2018

Extra medlemsstämma

Under hösten 2018 kommer vi att hålla en extra stämma för att kunna fatta beslut om nya stadgar. Kallelse till denna kommer att skickas ut i god tid och med all den information som behövs för att medlemmarna ska kunna fatta ett beslut.

Altanerna

De altaner som renoverats i år ska inte behandlas på något sätt det första året. Skötselråd kommer att delas ut när det är tid att välja mellan tre alternativ (olja, lasyr eller ingen behandling). Detta arbete är inte klart utan kommer att slutföras 2019.

Betonglådorna på de övre våningarna

Så fort som möjligt ska några lådor lyftas ner för besiktning. Renoveringsarbetet kommer enligt projektledningens bedömning att vara färdigställt under hösten 2019. För mer information – se det utdelade Kärnan-bladet för augusti 2018.

Uppsägningar av hyrda parkeringsplatser i garage och ute

 Huvudsyftet är att se till att det blir en rättvis ordning och samma uppsägningstider för alla kontrakt. Grundregeln i föreningen är en parkeringsplats per bostadsrätt (oavsett ute eller inne). Man får hyra ytterligare plats i mån av plats. Mer information kommer att finnas på webben.

 Uppsägningarna delas ut inom kort. Styrelsen och vicevärden kommer att besöka alla som har kontrakt på parkeringsplats och dela ut uppsägningarna och få dessa underskrivna direkt.

Utebelysningen i kvarteret

Utomhusbelysning i kvarteret styrs av ljuskänsliga reläer som slår på belysningen när det börjar skymma. Av någon okänd anledning hade dessa stängts av någon gång tidigare i sommar. Det var därför belysningen inte tändes den första mörka kvällen.

Vi i styrelsen vill att du som ser att något inte fungerar som du förväntar att det ska fungera hör av dig direkt (=på en gång) till vicevärden (mobil: 0702444598 eller via formulär på Kontakta-sidan på vår webbplats: www.brfkarnan.se ) eller styrelsen (mejla styrelsen@karnan.ac.se). Då kan vi ta itu med frågan på en gång. Vänta inte på att någon annan ska tala om det för oss – eller att vi alltid hinner se det snabbt själva.

Yttre besiktning

Varje år ska styrelse och vicevärd genomföra en yttre besiktning av föreningens tillgångar (byggnader och området). I år kommer denna att genomföras på dagtid (lördag 1/9-18, kl. 9-12). Om du har frågor eller synpunkter så tar vi väldigt gärna emot dessa. Passa gärna på när du ser oss – eller ring eller mejla/messa. Om vi inte hinner allt den 1/9 så kommer vi att göra resten så snart vi hinner.

Vi kommer att notera allt vi ser utifrån ett underhållsperspektiv. Allt för att på bästa sätt kunna planera och budgetera för en att vara en förening vars ekonomi är stabil och där våra byggnader är i gott skick.

I vår förening källsorterar vi våra sopor

Vi alla hjälps åt att lägga rätt sorts sopor i rätt kärl i vår kombinerade sop- och miljörum. I den ena delen finns ett antal stora gröna tunnor för brännbara hushållssopor och ett antal bruna tunnor för komposterbara sopor. Vad som är komposterbart framgår av information på papperspåsarna för komposterbara sopor. I den andra delen finns kärl där enbart återvinningsbara förpackningar samt lampor och batterier får lämnas. Läs noga på skyltarna.

Följande får INTE lämnas i soprummet (bara några exempel):
stekpannor och kastruller, knivar, hundsängar, nötknäppare av metall, värmeljushållare, porslin, blomkrukor, resväskor, torkställningar, trasiga möbler, kontorslampor av metall.

Grovsopor ska var och en själv lämna in på en av återvinningscentralerna. Om du inte har möjlighet att göra det själv så kanske någon granne kan hjälpa dig.

Är det något du undrar över?

 Hör gärna av dig till styrelsen, styrelsen@karnan.ac.se  med dina frågor. Vi svarar så snabbt vi kan.

 /Styrelsen


1 juni 2018
Trista nyheter om gallring av skog i väster

Vi har frågat ansvarig på Umeå kommun om när vi kan räkna med att det sker en gallring i skogspartiet som ligger i väster (mot Tobleronehusen): Svaret är att vi inte kan räkna med att de hinner gallra i år.

 



NYHETER MAJ 2018

  • Grillsäsongen har börjat. Tänk på grannarna. Visa hänsyn. Använd eltändare, tändrör eller paraffinolja så luktar det mycket mindre. Tändvätska får inte användas. Om du har en gasolgrill får gastuben vara på max 5 kg. Se till att grillkolen är helt kalla innan du tömmer grillen.
  • Blinkar det blått från Internetlådan? Om allt är rätt så ska den blå lampan avge ett stadigt sken och de två gröna flimra lite lätt. Om du hellre skulle vilja beskriva det som irriterande "diskobelysning" så ska du kontakta Riksnet. Kontaktinformation hittar du på vår webbplats under rubriken: För boende / Internet

  • Ny belysning i garaget och andra gemensamma utrymmen. Vi har avtalat med en el-och ljusfirma, Nordljus, om att se över belysningen i garage och gemen-samma utrymmen. Det kommer att bli ljusare och energisnålt med nya armaturer med led-ljus. Arbetet påbörjas sannolikt i början av juni. När det är dags kommer anslag upp.

  • Trallbyte på terrasserna (i markplan) Några terrasser där trall aldrig bytts kommer att få dessa bytta som ett led i föreningens normala underhåll. Inget ”gratis” byte av trall på inglasade terrasser. Alla medlemmar som bor i lägenhet / radhus / marklägenhet där någon tidigare ägare själv bytt trall – och därmed tagit över ansvaret för underhållet – kommer att få möjlighet att passa på att få bra pris för renovering mm om de så önskar. Likaså kan de som bor högre upp i husen passa på att – på egen bekostnad – byta ut gammal trall eller skaffa trall till sina betong-terrasser. Mer information anslås på väl synliga platser när det börjar bli dags. Beräknad byggstart i mitten av juni. Arbetet kommer att utföras av Åbyns bygg.

  • Brf Kärnans webbplats.http://www.brfkarnan.se hittar du information om föreningen. Kärnan-bladet heter ”Nyheter” på webben. Om du vill lämna in förslag så kan du använda ”Förslagslådan”. Eller så kan du nå oss via något av alternativen på sidan ”Kontakta oss”.  Under rubriken ”För boende” finns en hel del information som är bra att känna till.

  • Fel sorts sopor! I vårt miljörum ryms inte alla sorters sopor. Vi vet, det är lite tråkigt. Men så måste det vara. Titta på bilderna nedan som illustrerar sån’t som just nu lämnats i soprummet men som inte ska lämnas där. Kastruller, stekpannor, keramikmuggar, köks- och moraknivar, torkställ, uttjänta(?) brandsläckare, CD-ställ (?), och annat som du vill slänga, men som inte hör till någon av de kategorier sopor som sorteras, ska lämnas in där man tar emot grovsopor. I vårt soprum hör de inte hemma.

 /Styrelsen
 
Äldre nyheter hittar du i vårt Nyhetsarkiv =>>
Så här får det INTE se ut!


 



NYHETER APRIL 2018

  • Årsstämma 16 maj
    Kallelse utdelad 24 april till alla boende i BRF Kärnan.
     
  • Vill du vara en mer aktiv medlem?
    - Vi söker en ny person som kan tänka sig att vara IT-ansvarig
    - Det behövs personer till fritidskommittén
    - Rösträknare till årsstämman
    Om du kan tänka dig att hjälpa till med till exempel något av detta så hoppas vi att du hör av dig så snart som möjligt till valberedningen. Kontakta Bertil Eriksson, Ostvägen 97 C.
  • Brandvarnare kan bli för gamla
    Därför delar vi ut nya till alla lägenheter (1 per bostad). Vi börjar dela ut dessa i samband med årsstämman. Har du inte möjlighet att delta då så kommer vi även att kunna dela ut dem i samband med vårstädningen.
  • Vårstädning - 23 och 24 maj
    Nytt för i år är att vi sprider ut vårstädningen över två kvällar. Båda kvällarna kan vi kratta löv och dött fjolårsgräs och prata om hur vi tillsammans kan försköna våra gårdar. Vare sig du kan kratta eller ej så är du varmt välkommen att delta.
    Föreningen bjuder på korvgrillning – på alla tre gårdarna.
  • Terrasslådorna
    Vår planering för att åtgärda terrasslådorna har börjat ta fart. Idag är det väldigt svårt att säga hur snabbt det kan gå. Så till dig som börjar fundera på vad du ska plantera – om du tillhör de som bor minst en trappa upp och har en betonglåda att plantera i så är vårt tips: Köp INGA dyra blommor till betonglådan. När jobbet drar igång så är risken stor att de plantor som finns i lådorna ”ryker”.
  • Du som har katt
    Boende i vår förening har sett katter kissa och bajsa där de inte ska göra det. Om du har katt så måste du tänka på att du inte får låta katten vara ute helt obevakat och göra sina behov i barnens sandlådor, på terrasser och vid portar.
    Vi är väl medvetna om att det kan vara katter som inte alls hör hemma i vår förening.
    Vi kan ge tips om hur vi alla kan hjälpas åt att göra det mindre trevligt för katter att använda sandlådor och portar mm som toor.


NYHETER MARS 2018

  • Mikael Jonsson avsäger sig ordförandeskapet
    Vid det senaste styrelsemötet, 22/2-18, informerade Mikael Jonsson styrelsen att han på egen begäran och av personliga skäl avsäger sig ordförandeskapet med omedelbar verkan.
    Styrelsen accepterar Mikael Jonsons beslut och tackar honom för det han uträttat under sin tid i styrelsen.
     
  • Medlemsmöte
    OBS - nytt datum:11 april är det dags för medlemsmöte. Mötet startar klockan 19:00. En viktig punkt blir en genomgång av de nya stadgarna inför det första beslut som föreningen ska fatta i samband med årsstämman.

    Styrelsen kommer att presentera stadgarna och hur vi går tillväga rent praktiskt när beslut om stadgarna ska fattas. Du som medlem har möjlighet att ställa frågor och komma med förslag.

    Utöver denna punkt så finns möjlighet att diskutera andra för medlemmarna intressanta frågor.
  • Förhandsavisering om Årsstämman
    Styrelsen har preliminärt bestämt att årsstämman ska äga rum i slutet av maj månad. Vid denna stämma ska de vanliga frågorna som hör samman med en årsstämma behandlas. Dessutom kommer en punkt om nya stadgar att finnas med.
    Kallelse kommer att skickas ut i enlighet med gällande regler. Detta är bara förhandsinformation.
  • Vem vill du se i föreningens styrelse
    Inför årsstämman ska valberedningen ta fram ett förslag till ny styrelse (enligt nu gällande stadgar). Bertil Ericsson (Ostvägen 97C) är sammankallade i valberedningen.

Medlemsmöte 11/4

Dags för medlemsmöte onsdag den 11 april kl 19:00! OBS - Möteslokal är Ersboda Folkets hus! En viktig punkt blir en genomgång av de nya stadgarna inför det första beslut som föreningen ska fatta i samband med årsstämman. Styrelsen kommer att presentera stadgarna och hur vi går tillväga rent praktiskt när beslut om stadgarna ska fattas. Du som medlem har möjlighet att ställa frågor och komma med förslag. Det kommer att finnas tid och möjlighet för medlemmarna att lyfta intressanta frågor.


NYHETER FEBRUARI 2018

  • Nytt datum för extrastämma
    Det var styrelsens avsikt att hålla en extrastämma den 13 februari för att i samband med ordinarie årsstämma kunna ha med frågan om nya stadgar för en andra läsning. Det vi i styrelsen inte hade räknat med var den tid det kommer att ta att få HSB norrs godkännande av föreningens önskemål om hur de nya stadgarna ska se ut. HSB norr ska göra en juridisk kontroll av vårt förslag innan vi som förening får anta nya stadgar. Detta för att det inte ska kunna uppstå några missförstånd på grund av till exempel en olycklig formulering.
    Nytt datum – som då även blir datum för ordinarie årsstämma – kommer att annonseras i vecka 16/17. Under tiden kommer dokumentet där våra gamla stadgar ligger parallellt med texten till de nya normalstadgarna fortsatt att finnas tillgänglig på vår webbplats
    Rent juridiskt ska föreningen fatta beslut om nya stadgar före 1 juli 2019. Så vi har gott om tid på oss att noga fundera ut hur vi alla i föreningen vill ha det.
  • Betala avgiften/hyra via autogiro
    Du som vill betala din avgift via autogiro kan göra det. Kontakta HSB-kontoret för mer information: https://www.hsb.se/norr/felanmalan-kundservice/kundservice/  
    eller ring – telefon: 0770-33 00 50
  • Litet fel i informationsfoldern
    Det har visat sig att det är eldningsförbud i den öppna spisen i kvartersgården. En ny, rättad, version av den lilla informationsfoldern kommer inom kort att finnas tillgänglig som en pdf-fil.  Se vår webbsida http://www.brfkarnan.se/start/  eller facebook https://www.facebook.com/brfkarnan/ för information om när den nya foldern är klar.
  • Påminnelse om regler för gästparkering
    Enbart gäster får använda det parkeringsbevis som varje medlem fått ett exemplar av.
    Överträdelse kommer, som det heter, att beivras. Om du någon gång behöver kunna låta flera gäster få parkera gratis samtidigt ska du höra av dig till vicevärden minst 14 dagar innan. Sådana extra parkeringstillstånd för gäster är tillfälliga och tidsbegränsade.
  • Träddungen
    Mark- och planteringsgruppen har lämnat ett första förslag till styrelsen rörande dungen. Gruppen har styrelsens förtroende att fortsätta undersöka vilka åtgärder som på bäst gynnar föreningens medlemmar och som rent allmänt leder till att försköna vår utemiljö.  Mer information kommer.
    I samband med detta kan vi även nämna att styrelsen har tagit kontakt med kommunen för att dels kunna lämna in ett förslag om gallring av den tätaste delen av skogen utanför västra sidan av vårt kvarter, dels få besked om när kommunen kan tänkas utföra denna av oss önskade gallring.
  • Garaget
    Då det nu känns varmt och torrt i garaget tror vi att vi törs påstå att problemet med fukt är löst. OM det återkommer måste ni som har parkeringsplatser i garaget genast meddela i första hand vicevärden – så att vi kan se till att det åtgärdas så snabbt som möjligt.
    Vi är medvetna om att persondörren inte går att öppna på grund av att marken i nedfarten är lite för hög. Kan inte åtgärdas förrän till våren.
    Städning av garaget är beställd och kommer att utföras inom kort.
    Styrelsen planerar ytterligare åtgärder för att göra miljön i garaget bättre. Det handlar om allt från belysning och lagning av golv till målning. Mer information om vilka åtgärder som kommer att göra och när de kan göras kommer framöver.
  • Miljörummet  (soprummet)
    Ibland bildas det is vid ingången till miljörummet. Då är det svårt att få upp dörren. Vi får inte höja tröskeln på grund av de krav som gäller för obehindrat tillträde för funktionshindrade.
    Det finns en ishacka i miljörummet. Vi i styrelsen hoppas att alla som har möjlighet hjälper till att vid behov hacka bort is framför dörren.
  • Terrasslådorna
    De två terrasshusen i vår förening är försedda med rejält tilltagna betonglådor för odling av prydnadsväxter. Då färgen de målats med inte fungerat utan flagnar ser det inte så vackert ut. Lådorna, med all den jord de innehåller, är rejält tunga objekt och det finns farhågor att det kan ha uppstått strukturella skador på åtminstone vissa lådor eller infästningar. Denna och tidigare styrelse har varit medvetna om detta i några år.
    För något år sedan gjordes ett försök med ett par av dessa terrasslådor där lutningen för avrinning och volymen i lådan minskades. Detta försök har varit lyckat, men det är inte säkert att det är den bästa lösningen för föreningen. Oavsett vilken lösning vi kommer fram till så kommer det att vara ett stort jobb och därmed kommer styrelsen att behöva få medlemmarnas stöd när det blir dags att bestämma exakt vilken åtgärd som ska genomföras.
    Ett alternativ är att göra som en förening på Västra Ersboda har gjort; de har tagit bort alla betonglådorna och ersatt dessa med ett inre balkongräcke och en yttre plåt som gör att husets profil är i stort sett densamma som betonglådorna gav. Ett annat alternativ är att tömma och modifiera insidan av våra betonglådor. Fler alternativ kan tillkomma innan det är dags för en stämma att fatta beslut. Dessutom måste alternativen kompletteras med realistiska kostnadskalkyler.



NYHETER DECEMBER 2017

  • Månadsavgiften höjs från och med den 1 januari 2018.
    För att klara kommande stora utgifter är det nödvändigt att höja månadsavgiften med 1,5 % från den 1 januari 2018.
  • Kontroll av köksfläktar i höga terrasshuset
    Under december månad kommer alla köksfläktar i det höga terrasshuset, Ostvägen 141-149, att inspekteras av vår fastighetsskötare, Mats Alfredsson. Information kommer att utdelas till berörda några dagar i förväg. Huvudnyckel kommer att användas om ingen är hemma. Detta görs som ett led i att ta reda på varför matos sprids mellan lägenheter i huset.
  • Renovering av altanerna
    Offerter har inkommit för renovering av de altaner som hittills inte har renoverats. Bästa budet kom från Åbyns Bygg. Arbetet kommer att utföras med start i månadsskiftet april/maj 2018 och beräknas klart sista maj 2018.
    Boende som vill passa på att öka sin altans storlek kommer att kunna göra en överenskommelse med Åbyns bygg om detta till ett fastställt kvadratmeterpris för de kvadratmeter som tillkommer. Priset är då 1250 kr per kvadratmeter. Detta pris är inklusive moms. Information kommer att delas ut (efter nyår) till de som berörs.
  • Styrelsens mötesdatum från och med januari 2018
    Styrelsen kommer att ha sina styrelsemöten den sista torsdagen i varje månad. Styrelsemöten hålls i Kvartersgården och startar (om inget annat sägs) klockan 18:30.
  • NYTT DATUM EXTRASTÄMMA - ANGÅENDE NYA NORMALSTADGAR.
    Styrelsen har beslutat att skjuta upp första läsningen av nya stadgar. Styrelsen ser behov av att i kortform tydliggöra skillnaden mellan nuvarande stadgar och nya normalstadgar. Styrelsen avser föreslå anpassningar vilka kräver juridiskt stöd för att kunna vara giltiga.
    Du kommer därför få kallelsen med tillhörande stadgedokument i god tid innan årsstämman. Styrelsen hoppas att du har överseende med att vi senarelägger första läsningen.
    För din kännedom.
    Följande process gäller för att anta nya stadgar:
    1. Enligt lag skall föreningen före den 1 juli 2018 vid en stämma, i en första läsning, anta de nya stadgarna.
    2. Föreningen skall därefter innan 1 juli 2019 i en andra läsning anta stadgarna.
    Tidigare stadgar och nya normalstadgar utan anpassningar (ett dokument med de två texterna parallellt) kan redan nu nås via länken här.
  • Motioner till föreningens årsstämma 2018
    Motioner till årsstämman ska vara inlämnade senast 28/2-18. Årsstämman handlar inte bara om att ge styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året och att välja ny styrelse och nya funktionärer till övriga poster i föreningen. Det är också ett av de tillfällen då varje medlem kan komma med förslag på förbättringar eller förändringar. Ta chansen och gör din stämma hörd.
    Motioner kan skickas in som mejl till styrelsen@karnan.ac.se eller lämnas in i skriftlig form på papper till någon av styrelsens medlemmar. Denna information kommer även att anslås på väl synliga platser i kvarteret.
  • Stopp i rören?
    Hur kan alla på ett enkelt sätt hjälpa till så att vi inte behöver fundera på stambyte på många år? Jo, genom att inte spola ner olämpliga saker i avloppet! Det enda som ska spolas ner i toaletten är kiss och bajs och toalettpapper. Är vi snälla mot våra avlopp så blir driftskostnaderna lägre. Se gärna den korta videofilm som VAKIN har spelat in vakin.se/omoss/aktuellt/nyheter/vadspolarumebornaneritoaletten.5.717df1d315115d0fc6a1651.html eller denna webbsida: www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/lista-har-ar-de-vanligaste-fulspolningarna
  • SMS-parkering
    Påminnelse om reglerna för SMS-parkering. Gäller för alla besöksparkeringar. Under sommarhalvåret är tre platser reserverade för husbilar/husvagnar. Om en besökande till boende i föreningen kommer i en husbil får denne parkera på vanlig besöksparkeringsplats – förutsatt att fordonet ryms enligt gällande parkeringsregler.
  • Besöksparkeringstillstånd
    Varje medlem i Brf Kärnan får innan nyår ett nytt parkeringsbevis. Detta får endast användas av gäst till den boende. Gästen får om kortet används parkera gratis på en besöksparkeringsplats under högst ett dygn i taget.

NYHETER NOVEMBER 2017

  • När är det styrelsemöten? Nästa styrelsemöte äger rum den 23/11. Första styrelsemötet 2018 kommer att ske den 25/1.
  • Om du har frågor du vill att styrelsen ska behandla så hoppas vi att du hör av dig i god tid – allra minst en vecka innan – så att vi hinner behandla din fråga. Frågor kan gälla vad som helst, men rör det till exempel renoveringar och inglasningar är det särskilt viktigt att du hör av dig i god tid så att vi kan se till att du och ditt projekt inte drabbas av någon onödig försening.
  • Träddungen. Det finns nu en grupp som består av Eva Ragnarsson, Christina Holmgren, Karin Lundmark samt Helen Hed. De kommer till att börja med att gå runt och titta på hur det ser ut och bilda sig en uppfattning om vad som bör göras. I första hand handlar det om dungen mellan vaktmästargaraget och tennisplanen. Gruppen kommer att lämna förslag till styrelsen. Alla som bor i föreningen är välkomna att komma med förslag. Gärna direkt till någon i gruppen så att de kan ta med det i sitt förslag.
  • Svårt att komma i kontakt med styrelsen? Vi har förstått att några inte har lyckats komma i kontakt med styrelsen via e-post. Vi håller på att felsöka vad som är felet och se över att de adresser som vi har fungerar.
  • Parkera INTE inne på gårdarna! Vårt område ska vara bilfritt. Man får köra in för att lasta av och på. Hantverkare och Hemtjänst (motsvarande) får köra in så att de kan göra sitt jobb. Men man får inte köra in sin egen bil och lunchparkera. Om man måste köra in på gården så får bilen inte stå på tomgång. Kommunens regler tillåter maximalt en minut.

NYHETER SEPTEMBER 2017

  • Medlemsmöte 10/10 kl 19:00 - inför stadgebytet. Information och diskussion. Förslag på  nya stadgeändringar  och jämförelse finns nu att ladda ner som PDF.
  • Utbyte av ursprunglig trätrall på altaner
    Detta har försenats eftersom vi inte fått in några offerter. Vi kommer genast att göra ett nytt försök att få in offerter.
  • Framtidsgrupp
    På medlemsmötet framfördes önskemål om att vara med och utforma föreningens framtid. Ett sätt att göra detta är att vi nu bildar en framtidsgrupp. Vi hoppas på stort intresse. Hör av er till styrelsen.
  • Uppsnyggning av eftersatta planteringar
    Efter alla grävningar i samband med reparationer av fjärrvärme mm så behövs det en uppsnyggning. Den kommer att ske inom kort. Först på tur står planteringen längs väggen på Ostvägen 113-117 samt några buskar på vårt kvarters stora gård.
  • Skogsdungen
    Eva Ragnarsson har fått uppdrag att bilda en grupp rörande träddungen mellan vaktmästargaraget och tennisplanen. Gruppen ska inkomma med förslag på hur den kan göras snyggare
  • Fungerar inte internet i din bostad?
    OM någon medlem råkar ut för detta problem – ta kontakt med Riksnet, vår internetleverantör, så att de får undersöka och rätta till felet. (Tel. 0770-339 917)

NYHETER JUNI 2017

  • Medlemsmöten
    Som medlem har du alltid möjlighet att påverka. Hög tid att vi börjar ha sådana igen.
    - 15 augusti, kl 19:00.
    Under rubriken ”Kärnans framtid” kommer det att vara fritt fram att ta upp frågor som rör vår förening.
    - 3 10 oktober, kl 19:00. Inför stadgebyte.
    För att förändra stadgar måste två stämmor genomföras. Innan dess vill vi hålla ett medlemsmöte där vi informerar och diskuterar detta. Mer information kommer när det börjar bli dags.
  • Renovering av altanernas trätrall
    Om du funderar på att göra om trätrallen på din altan i år vill vi att du hör av dig till styrelsen.
  • Måla om balkonger?
    Färgen flagnar och det ser inte så vackert ut. Om du vill måla om såna delar av balkongerna där det inte är förenat med fara att måla så föreslår vi att du hör av dig till vicevärden (Arne Lahti). Då får du rätt färg att måla med.
  • Uppgraderingen av föreningens nätverk
    Arbetet med uppgraderingen har kraftigt försenats pga leveranser av nödvändiga komponenter till företaget som ska utföra arbetet inte har fungerat enligt plan. Vi kan bara beklaga detta samtidigt som vi ligger på utföraren.
  • Vill du vara med i valberedningen?
    På årsmötet beslutades att vi inför nästa årsstämma ska ha tre (3) personer som arbetar med att ta fram valberedningens, och därmed föreningens, förslag till förtroendevalda. Men vi kunde bara välja två personer. Då beslöt stämman att ge valberedningen och styrelsen i uppdrag att hitta den tredje personen.
    Om du är intresserad – hör av dig till Bertil Eriksson på Ostvägen 97C. Han är valberedningens sammankallande.
  • Sortering i Soprummet
    Måste vi bli bättre på i BRF Kärnan. Det slängs grovsopor som TV apparater, Monitorer och dylikt i soprummet. Detta måste ni själva frakta till någon återvinningstation. För ALLA i föreningen får betala för ert slarv. Men om vi kan Slänga soporna på rätt sätt och i rätt kärl, så blir det billigare för ALLA.

NYHETER APRIL 2017

  • Parkeringsinformation
    SMS-parkering gäller för alla besöksparkeringar.
    Under sommarhalvåret reserveras de tre markerade platserna närmast Ostvägen för SMS-parkering av husbilar/husvagnar.
    Det ryms en husbil, en husvagn eller en släpvagn inom markering. För övriga markerade besöksparkeringar gäller sedvanliga parkeringsregler.
  • Parkera inte inne på gårdarna
    För allas trivsel ska vårt kvarter ska vara bilfritt så långt det är möjligt. Parkera på parkeringen. Behöver du en parkeringsplats – kontakta vicevärden.
  • P-bevis finns att hämta hos vicevärden
  • Varje felanmälan kostar föreningen 500:-
    Felanmälningar som inte ligger inom föreningens ansvar medför onödiga kostnader. Mer information på vår webbsida http://www.brfkarnan.se/start/?Felanmälan Om du är osäker får du gärna kontakta vicevärden för information och/eller hjälp.​
  • Spola inte ner fett
    Fett från matlagning täpper till våra avlopp. Resultatet kan bli omfattande och dyra vattenskador. Förebygg genom att samla ihop fettet och släng det med hushållssoporna.
  • Årsstämman äger rum 30 maj, kl 19:00
    Vi vill passa på att påminna om att du kan lämna in motioner. Dessa vill vi ha in senast 30/4, helst via e-post till styrelsen (styrelsen@karnan.ac.se) annars via brevlådan vid vicevärdskontoret. Kallelse till stämman kommer att skickas ut i god tid.
  • Vårstädning 22 maj
    Vi samlas utanför vaktmästarhuset kl 18:00. Där kommer det att finnas krattor, sopsäckar, mm, som behövs. Om vädret blir fint kommer vi att grilla korv och fika ute, annars inne i kvartersgården. Vi hoppas på god uppslutning.

NYHETER MARS 2017
  • Nya fläktar installeras i terasshuset under vecka 11.
  • Förråd finns att hyra - ta kontakt med vicevärden för mer information.
  • P-bevis finns att hämta ut hos vicevärden!
  • Parkering EJ tillåten inom bostadsområdet, endast på markerade parkeringsplatser.

- - - - -

Är du uppkopplad?

Visst vet du om att du har ett  internetuttag i din lägenhet? Faktiskt så har du två. Den ena är ComHem med tre uttag för tv, radio och internet. Men det finns ett till uttag i din lägenhet som är föreningens egen internetkabel - skillnaden är att föreningens uttag ingår i din avgift. Ta kontakt med Vicevärden för mer info om hur du kopplar upp dig.


NYHETER DECEMBER 2016

Valberedningskurs

Är du intresserad av att delta mer aktivt i föreningens arbete? Om du är intesserad av att ingå i nästa valberedning har du nu chansen att få gå en kurs i hur en valberedning arbetar. Kursen ges den 24 januari kl 18-21 av HSB Norr. Föreningen betalar kursavgiften.

Anmäl ditt intresse till vår studieorganisatör Evelyn Strömberg på mail: styrelsen@karnan.ac.se senast den 8 januari 2017!

SMS Parkering

SMS parkering är nu införd på föreningens parkeringsplats och har haft önskad effekt. Efter årsskiftet tillkommer att varje medlem i Brf. Kärnan får ett P-tillstånd för gäster (ett per hushåll). P-tillståndet är en värdehandling.

Fungerar din brandvarnare?

I varje lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare. Passa på att kontrollera att den fungerar som den ska. Kanske behövs ett nytt batteri? Särskilt viktigt nu när många av oss frossar i levande ljus. Och du, kom ihåg att släcka ljusen när du går ut!

Uppdatering av nätverket

Det är dags att uppdatera föreningens nu 10 år gamla anläggning för datakommunikation. Detta kommer att göras efter årsskiftet. Innan det arbetet startar kommer mer information om när det blir avbrott i datatrafiken på grund av detta.

Använd cykelförrådet

Är du en vintercyklare? Är du rädd om din cykel? Om du inte redan väljer att nattparkera din cykel i ditt cykelförråd så rekommenderar vi att du gör det, både för att underlätta för snöröjningen och för att du ska slippa skador på din cykel.


NYHETER NOVEMBER 2016

Avgiftshöjning 2017

Styrelsen har utifrån budget för 2017 beslutat om en avgiftshöjning på 1% på månadsavgiften tillika på motorvärmarplatserna from 1/1 2017

Internet och nätverksuppgradering

Styrelsen har beslutat att verkställa en uppgradering av vår nätverksutrustning eftersom den ej har kapacitet för dagens nyttjande av nätverkstjänster. För att klara finansieringen av detta blir det nödvändigt att from 1/1 2017 höja månadsavgiften från tidigare 150kr/mån till 175kr/mån.
Samtidigt förändrar vi uppkopplingen så att samtliga lägenheter får tillgång till Internet, därav kan vi även minska det administrativa arbetet genom att lägga denna avgift direkt till månadskostnaden för lägenheten.

Energiåtgärder

Styrelsen har beslutat att energiåtgärder gällande ventilation och värme ska verkställas i hela föreningen till en total kostnad om ca 2.7Mkr. Bl.a. ska Bravida som anlitats för åtgärderna byta ut fläktaggregat och termostater till element, arbetet ska påbörjas i närtid. Information delas ut till de boende när arbeten kommer att utföras.


NYHETER SEPTEMBER 2016

Förrådsinventering Brf Kärnan

Enligt uppdrag från tidigare årsstämma har styrelsen inventerat föreningens lägenhetsförråd eftersom det har uppfattats som att dessa inte har fördelats på ett riktigt sätt då föreningen bildades. Ett kortfattat resultat av inventeringen är att vi inte kan finna att det föreligger någon felaktig fördelning. Grundligare redovisning finns att läsa i föreningsdokumenten på HSB Portalen.

SMS-parkering

Motionen från årsstämman om att införa SMS-parkering kommer att införas i närtid. Parkeringsplatserna kommer att märkas upp med nya skyltar. De tre husbil/husvagnsparkeringarna kommer att fungera som SMS parkeringar mellan 1/11 – 30/4, därefter kommer det gå att hyra dessa mellan 1/5 – 31/10 till husbil/vagn. Mer informatton om detta kommer.

Nätverksuppdatering/Internet

Styrelsen har beslutat att uppgradera vårt nätverk så att det ska klara dagens behov av överföringshastighet. För detta ändamål ska en del utrustning och kablar bytas samt att detta ska ställas i anpassade förvaringsställ. Uppgraderingen kommer att innebära en viss kostnadsökning eftersom vi under mer än 10 års tid ej
har tagit tillräcklig höjd för denna uppgradering. För att minimera det administrativa arbetet gällande avtal för Internetuppkoppling kommer månadskostnaden att påföras den ordinarie månadsavgiften för bostadsrätterna from 1/1 2017.

Förrådsrensning

I oktober kommer allt det som rensats ur barnvagns- och cykelförråd att överlämnas till Viva Resurs. Undersök ifall du glömt att märka upp dina ägodelar som förvarats i dessa utrymmen, det finns möjlighet att ta tillbaka dem ifall du snarast kontaktar ordförande.

Takbyte Ostvägen 125-127

Med start i oktober kommer takbeläggningen på huset att ersättas med en plåtbeläggning sk bandteckning. Nuvarande takbeläggning är ej avsedd för husets taklutning varför fuktskador uppkommit. Entreprenören kommer dela ut ytterligare information.

Vicevärd

Styrelsen har beslutat att anlita Arne Lahti som vicevärd from 1/9. Han finns tillgänglig på vicevärdstelefon 070-244 45 98 mellan 8:00-17:00 och han finns på vicevärdskontoret i samlingsgården kl 18-19 första onsdagen varje månad.

Felanmälan

Det är viktigt att felanmälan sker på rätt sätt, mail till styrelsen ses enbart som en informationsspridning. På HSB Umeå:s hemsida finns ytterligare upplysningar om hur felanmälan ska utföras.


NYHETER MAJ 2016

VICEVÄRD
Föreningen har på prov i fyra månader anlitat en vicevärd. Han heter Tomas Gunnarsson och kan nås
på vicevärdstelefon 070-244 45 98. Mer information kommer senare.

GARAGET STÄNGS VECKA 20
Med anledning av att garagegolvet ska behandlas och parkeringsrutor målas så kommer
garaget att stängas tio arbetsdar med start måndag vecka 20. Då ska garagegolvet vara rensat
från allt som är placerat på golvet, möjlighet att tillfälligt förvara detta i de gamla soprummen
kommer att finnas. Håll utkik efter ytterligare information i brevlådorna och på anslag i våra lokaler.

ÅRSSTÄMMAN
Onsdag den 8 juni kl 19:00 kommer årsstämman att hållas i samlingslokalen.

VÅRSTÄDNING
Den 18 maj har vi planerat att vårstädningen ska utföras, anslag sätts upp på sedvanliga platser.

MYRDOSOR
De som behöver myrdosor kan hämta dem hos vicevärden.

STYRELSEBREVLÅDAN
Den brevlåda som sitter på soprumsväggen kommer att flyttas till vicevärdskontoret, där kan
alla som vill lämna förslag/meddelanden till styrelsen alt. vicevärd.

IT-NÄTET
Styrelsen arbetar med att se över vårt IT-nät eftersom avsikten är att uppgradera utrustningen.
Samtidigt ser vi över rutinerna vad det gäller uppsägning av avtalen i samband med
överåtelser tillika att avtal tecknas av de nya ägarna alt. att anslutningen kopplas bort.
Mer information kommer senare.

NYA STADGAR
Genomgång av nya stadgar och eventuellt beslut om att anta dem kommer att ske vid en
extrastämma under hösten 2016.

VAKTMÄSTARLOKALEN
Vad kan vi göra med denna lokal? Styrelsen önskar att en arbetsgrupp bildas för att helt
förutsättningslöst vaska fram olika användningsförslag. Gruppen kan förslagsvis utses på
årsstämman.

HOBBYRUMMET
Vilka har kvitterat ut nycklar för att använda lokalen? Har du en nyckel dit får du gärna
meddela Per-Anders Karlsson detta, pa@karnan.ac.se . Under vårstädningen kan vi lämpligen
hjälpas åt att städa upp i lokalen samt resonera om det finns ett utrustningsbehov i lokalen.


2016-03
  • Thomas Ryberg har av hälsoskäl avsagt sig uppdraget som vicevärd. Vicevärdssamtalen och mailen går tills vidare till ordförande Mikael Jonsson.
  • Garageinfarten har reparerats och en elslinga lagts ner för att förhindra isbildning. Fyra MC-garageplatser kommer att iordningsställas längst in i garaget.
    Målning av markeringar för bil- och MC-parkeringar i garaget kommer att ske under våren i samband med att övriga målningsarbeten i kvarteret fortsätter.
    De regler som gäller för garaget och för förvaring i garaget framgår av kontraktet för garageplats. Varje bil ska rymmas inom markerad ruta. Förvaring som försvårar parkering inom anvisat område måste flyttas. Ur brandsäkerhet är plåtskåp godkända i garaget medan träskåp eller trähyllor inte är tillåtna.
  • Flera medlemmar har problem med sina förrådsdörrar. Enligt stadgarna ansvarar respektive bostadsrättsinnehavare för reparation eller utbyte av förrådsdörr.
  • En inventering av samtliga tillgängliga förråd i föreningen har genomförts. Den visar att några lägenheter saknar egna förråd. Vissa förråd har inte kunnat kopplas till någon lägenhet. Dessa förråd kommer att tömmas. Det finns brister i märkning och numrering av förråden. Skyltar ska inköpas så att alla förråd kan märkas upp på ett enhetligt och tydligt sätt.
  • Problemen med ventilationen i stora terrasshuset kvarstår. Ventilations- och radiatorproblemen ingår i den pågående energigenomgången som genomförs av HSB:s avdelning för ventilation och energi.
  • Reparation av dagvattenledningar bakom Ostvägen 141-149 ska enligt plan ske när tjälen gått ur marken.
  • Den i oktober annonserade rensningen i cykelförråden ställdes in. För att förenkla processen kommer den istället att genomföras till våren efter att de flesta cyklar tagits ut från förråden.
  • Ingen avgiftshöjning kommer att ske under 2016 då föreningens ekonomi är stabil.
  • En extrastämma är inplanerad till 16 mars kl 19:00 i kvartersgården.
  • Motioner till ordinarie årsstämma ska vara inlämnade senast den 18 mars.

2015-12
  • Vid frågor och funderingar ska ni kontakta styrelsen! Använd gärna kontaktformuläret på vår hemsida!
  • Besiktning av alla förråd i föreningen pågår. Gäller även cykelförråden. Mer info kommer.
  • Extrastämman är förslagen att vara vecka 11 2016.
  • Det blir ingen avgiftshöjning för BRF Kärnan då vår ekonomi ser väldigt stabil ut.
  • Förrådsdörrarna är bostadsrättsinnehavarens skyldighet att se över angående målning och reparation.
  • Thomas Ryberg slutar som Vicevärd efter årsskiftet av hälsoskäl. Styrelsen ser över en ny vicevärd i dagsläget. 

2015-10
  • Vicevärden får frekventa telefonsamtal från boende i föreningen vilket innebär en alltför hög arbetsbelastning. Styrelsen har därför beslutat att vicevärden från 15 oktober enbart kan nås måndag till torsdag kl. 09:00-15:00 och fredag 09:00-12:00 på telefon 070-244 45 98 samt på vicevärdskontoret måndagar 18:00 - 19:00. Övrig tid är vicevärdstelefonen avstängd.
  • Kulvertgrävningarna är slutförda och återställningen av markytorna har skett. Slutbesiktningen som genomfördes den 30 september identifierade behov av smärre reparationer. Dessa kommer att genomföras under våren.
  • Efter önskemål har eluttag monterats i de tre stora gemensamma lägenhetsförråden vid gårdarna 97-99, 113-117 samt 119-121.
  • Målningsarbetena som under hösten genomförts på Ostvägen 73-99 fortsätter våren 2016. Detaljerad information kommer inför fortsättningen.
  • Två terrasslådor har restaurerats och rännan nedanför gjutits om för att underlätta vattenavrinningen till stuprör. Detta är ett försök att komma till rätta med fuktproblemen från terrasslådorna och det ska utvärderas våren 2016.
  • Reparation av dagvattenledningar bakom Ostvägen 141-149 har försenats och kommer att påbörjas under oktober.
  • För att undvika isbildning vintertid kommer brunnen/ytan vid garageporten att repareras och en el-slinga monteras. I samband med reparation går det inte att köra ut/in i garaget under ca två dagar. Information om när detta sker anslås i god tid. Bilar kan då parkeras fritt i området.
  • Fyra MC-garageplatser kommer att iordningsställas längst in i garaget under hösten. Mer information kommer senare.
  • Det finns ett behov av att måla nya linjer för bilplatserna i garaget, inte bara på golvet utan även på väggarna. Styrelsen konstaterar att garaget i ökad utsträckning används för förvaring av annat än bilar/MC. Garaget ska hädanefter enbart upplåtas för förvaring av fordon. Allt annat material ska snarast tas bort från garaget. En arbetsgrupp kommer att undersöka möjlig lokal för förvaring av däck.
  • Problemen med ventilationen i stora terrasshuset kvarstår. Arbete pågår för att förbättra ventilationen.
  • Boende på Ostvägen 119-121 har önskat bättre belysning utomhus. För att förbättra belysningen kommer två belysningspunkter monteras vid cykelparkeringen samt på gaveln till Ostvägen 121.
  • Flera boende har haft problem med kalla radiatorer. HSB har installerat en central avluftare i kvarters-byggnaden och denna ska åtgärda problemet med luft i ledningarna för hela värmesystemet. Därmed slipper enskilda medlemmar avlufta sina element.
  • Cykelförråden ska rensas inför vinterförvaringen. Alla cyklar i förråden ska märkas med namn och adress – lämpligen med en lapp på pakethållaren - senast 15 oktober. Cyklar som inte är namnmärkta kommer senare att forslas bort.
  • En extrastämma genomförs den 14 oktober. Den av Bolagsverket valde granskaren, Måns Rasmusson, presenterar då sitt arbete och sina slutsatser av sin genomlysning av föreningen under åren 2010-2014.

2015-09
Info från styrelsemötet
  • En första besiktning av kulvertarbetena har genomförts under v. 34. Identifierade brister kommer att åtgärdas och slutbesiktning sker den 30 september.
  • En extrastämma kommer att genomföras under septembers senare del. Vid stämman ska Måns Rasmussons granskning redovisas.
  • Underhållsplanen ska uppdateras till septembers månads början.
  • Garantiarbetet avseende dagvattenledningar och stuprör vid baksidan av Ostvägen 141-147 påbörjas under v. 35.
  • Styrelsens möten kommer under hösten att genomföras den första tisdagen varje månad.
  • Två platser längst in i garaget som inte är lämpade för bilar kommer att delas och erbjudas som parkeringsplatser för fyra motorcyklar.
  • En grillplats har iordningsställts framför Ostvägen 145-147.
<| TOPP| >

Nyheter


Logga in på HSB!

Gå in på HSB:s webbplats och logga in på "Mina sidor" -> så kan du under "Min profil" göra inställningar så att du får information när ett nytt Kärnan-blad är publicerat. ​På sidan "Min profil" ska du se till att det finns en aktuell e-postadress som du använder och kryssa i att du vill få "Notifieringar via e-post".


PallkragsodlingKolonilotter

Nu har renoveringen av dungen börjat på allvar med att de tre första pallkragarna är på plats. Mer kommer att hända inom kort i denna del av dungen som blir vår egen minikolonilott.


JULI 2019

Från rubrikerna:

  • Felanmälan under sommaren
  • Arbetsgrupper
  • Månadens ros
  • Tidtabell för arbetena med balkongerna
  • Regler för grillning
  • Information från BRF Norr

Läs mer här under Nytt från Kärnan ->

På gång

Styrelsemöten 2019

Styrelsen sammanträder
24 januari, 21 februari, 21 mars, 23 april, 23 maj, 24 juni.

Om du har en fråga eller ett ärende du vill att styrelsen ska behandla vill vi att den kommit till styrelsen senast 8 dagar innan mötet..


Cykelförrådet

 Sista chansen att tömma cykelförrådet bredvid garaget! Den 1 Augusti kör vi bort kvarvarande grejer till återvinningen! Det är alltså förrådet i dörren till höger om cykelförvaringen det gäller.


Månadens Ros

Månadens ros

Föreningens tack till medlemmar som bidragit till goda insatser för föreningen.

Månadens ros går till Staffan Arvidsson för att han har oljat in större delen av alla träplank i vår förening plus att han sett till att de som ville göra jobbet själv har fått olja och pensel.



www.brfkarnan.se »

Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Hemside Admin